Blogue

Bienvenue sur le blogue de la Fédération des sciences humaines. Les publications sur ce site sont l’opinion de leurs auteurs et ne reflètent pas nécessairement la position officielle de la Fédération, de son personnel et du conseil d’administration. Elles sont affichées selon la langue de l’auteur.

Les membres du milieu de la recherche universitaire sont encouragés à soumettre des commentaires sur des questions reliées au bien-être de la recherche des sciences humaines et des sciences sociales et de l’apprentissage au Canada. Cliquez ici pour lire la politique en matière de blogue de la Fédération. Veuillez envoyer votre soumission à communications@ideas-idees.ca.

Des chercheurs canadiens examinent les effets de l’apprentissage à distance et des changements rapides dans l’éducation

Dès qu’ils ont pris conscience que la pandémie de COVID-19 se prolongerait jusqu’au mois de septembre, les décideurs politiques et les éducateurs se sont empressés de mettre en place l’apprentissage en ligne et ont radicalement modifié les protocoles d’apprentissage en classe. Comment les parents, les élèves et les éducateurs ont-ils été touchés par ces changements? Quelles leçons pouvons-nous tirer pour orienter les adaptations à long terme en vue d’une année scolaire sûre? Les chercheurs en sciences humaines d’un bout à l’autre du pays cherchent des réponses à ces questions et bien d’autres encore.

La professeure Emma Duerden, responsable scientifique du programme de recherche sur le développement du cerveau à l’Université de Western Ontario, est une experte du développement cognitif de l’enfant. Depuis l’éclosion de la COVID-19, son équipe de recherche s’est concentrée sur l’étude des méthodes optimales d’apprentissage en ligne pour les enfants des écoles primaires de l’...

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Participation, Representation, and Trust in Racialized or Marginalized Communities as Weapons Against Systemic Racism (en anglais)

Congress 2021 blog edition 

By Valerie Leow, J.D. Candidate, University of Alberta 

Systemic racism refers to racism that is embedded in the processes, laws, and regulations of an institution. It extends beyond individual attitudes or acts of racism to encompass broader patterns of harmful or exclusionary policies and treatment of individuals. As a settler colonial state, systemic racism is deeply rooted in every institution of Canada, and continues to be upheld and reinforced to the detriment of racialized and marginalized communities. “Systemic Racism Within the Justice System,” hosted by Correctional Service Canada, called upon a panel of practitioners and advocates who accept and admit that systemic racism permeates Canada’s criminal justice system to discuss the some of the challenges involved in addressing systemic racism and propose solutions to it. Warden Gary Sears and Assistant Warden Management Services Barbara Sagh from the Edmonton Institution,...

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Erasure, Denial and Ignorance (en anglais)

Congress 2021 blog edition 

By Anurika Onyenso, Third Year General Management Major, University of Alberta, Augustana Campus. 

The “Hedging, Erasing, Absolving, and Other “EDI” Pitfalls: Recreating Equity, Diversity and Inclusion Policies, and Praxis” webcast at Congress 2021 was an open event hosted by the ReCreation Collective and University of Alberta. It featured a panel of speakers who discussed the production of EDI policy documents and frameworks and how the language of EDI can either enable or constrain significant institutional change. 

Drawing upon deeply intersectional and prefigurative methodologies and frameworks, panel members from the ReCreation Collective, a gathering of Indigenous, racialized, disabled, Muslim, 2SLGBTQIA scholars and invested practitioners, presented their research findings from a discourse analysis of 143 EDI policy documents from Canadian sport organizations.  

The findings from this research enabled...

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“We need to bring visibility to this issue” - South Ontario residents talk about the threat nuclear waste dumping proposes to their communities (en anglais)

Congress 2021 blog edition 

By Claire Kroening, University of Alberta human geography alumna and communications professional 

A few years ago, the Ontario government committed to nuclear energy generation, with the promise of a thorough and safe plan for dumping nuclear waste in the province. Today, as waste mounts, so does the tension surrounding the incomplete and unsatisfactory waste management plan.  

In today’s session, “Northern Relations, Radiation and Nuclear Waste,” Ontarians talked about the pitfalls of the deep geologic repository site the Nuclear Waste Management Organization (NWMO) is proposing as the solution to Ontario's nuclear waste management.  

Deep geologic repository is a method of nuclear waste management where waste is buried deep underground and stored for hundreds of years as it decays. Dr. Richard Denton, Co-Chair, North America International Physicians for Prevention of Nuclear War (IPPNW) (Nobel Peace Prize 1985)...

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Northern projects you should know about: young people lead change (en anglais)

Congress 2021 blog edition 

By Claire Kroening, University of Alberta human geography alumna and communications professional 

“Northern Inspirations: A New Generation of Voices for Change” began by showcasing a variety of northern initiatives led by young voices. Here are some highlights: 

The Yukon First Nations Climate Action Fellowship is a coalition of 20 youth that is set to last for 20 months, culminating in a Yukon First Nations Climate Vision and Action Plan, to be released in 2022. The fellowship is empowering youth to tackle climate change through collaboration and learning and sharing of traditional knowledge.  

Alaska Youth for Environmental Action Program is a program developed to bring...

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